dinsdag 16 oktober 2007

Bologna

Excuses dagboek, ik heb je verwaarloosd. Ik heb je niets verteld over de stad van de bogen, over de colleges die achter de bogen plaasvinden en de mensen die erachter wonen. La dotta, la grassa, la rossa….Bologna!

‘La dotta’ staat voor de geleerden. Bologna is geen plaats om te verdrinken in de lieflijke middeleeuwse omgeving, geen plaats om lange wandelingen te maken in de zomer (want daarvoor is het klimaat te Nederlands: zo humid (het nederlandse woord kan ik even niet vinden) dat je uit je voegen barst in de zomer. Eri s dan ook geen moer te beleven als het academisch jaar op zijn einde loopt), in Bologna leest men. Goed op te merken aan de oudste universiteit van Europa, met bijpassende studentendichtheid, en op elke hoek van de straat een boekwinkel met alle boeken die je kunt verzinnen. Alleen in het italiaans, dat wel. Voor de andere talen moet je naar de internationale boekwinkel.

‘La grassa’ betekent vet, maar betekent eigenlijk vooral dat je hier in Bologna zo lekker kunt eten. Veel vlees in de originale keuken, dat wel. Maar mij is toevertrouwd dat de italianen hun dieren als hun eigen kinderen behandelen, dus ik heb (vergeef mij die-hards) ook van de kadavers gegeten, en kan na in de afgelopen vier dagen vijf keer uit eten te zijn geweest deze uitrdrukking over Bologna met nadruk bevestigen.

‘La rossa’ betekent dat het Kommunistisch Manifest hier nog altijd levend is onder de bevolking. Ook dat heb ik gemerkt. Studenten die massaal in processie door de straten van Bologna marcheren tegen de macht van het kapitalisme, lezingen over het communisme (waar ik me overigens voor heb opgegeven, ben erg benieuwd naar wat voor strijdlust er leeft onder de studentenbevolking), krantjes met marxiaanse retorica waar marx nog wat van zou kunnen leren, en het kommunistisch manifest in twee talen voor maar 10,-. Dat ik daar met mijn Luis Vuitton collegetas rondliep was blijkbaar geen reden om me toch ook niet over te halen de collages te bezoeken, dus binnenkort zal ik ook met dit derde aspect van Bologna nader in contact komen.

3 opmerkingen:

Planoloog zei

Communistische bijeenkomsten bezoeken wil ik nog wel door de vingers zien, maar kadavers eten is een brug te ver voor mij... Dan liever een paddestoeltje hier en daar: http://www.reddepaddo.nl

Unknown zei

I hear the paddos are about to be banned in Holland, but at least you're getting a Happy Meal. Does this mean that the Italians eat their own children or is my Dutch getting worse?

Narziss zei

Hahaha, no. The reverse: It means the italians treat their animals like they treat there children.